Święte
Triduum Paschalne
Msza Wieczerzy Pańskiej, rozpoczyna obchody Świętego Triduum Męki i Zmartwychwstania Chrystusa. Jest to jeden wspólny obchód, mimo że czasowo rozciągnięty na trzy dni.
Określenie Triduum Paschalne wywodzi się z języka łacińskiego. „Triduum” znaczy tyle co „trzy dni”, a zatem chodzi tu o: Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielką Sobotę.
Przymiotnik „Paschalny” wskazuje z kolei na
związek owych uroczystości z hebrajskim świętem
Paschy, podczas którego, jak podają Ewangelie,
rozegrały się najważniejsze wydarzenia związane
z ofiarą Jezusa Chrystusa: Ostatnia Wieczerza,
męka oraz śmierć na krzyżu. Do Triduum
Paschalnego zalicza się również Wigilię
Zmartwychwstania Pańskiego.
Wielki Czwartek
W Wielki Czwartek w Kościele katolickim sprawuje się Mszę świętą upamiętniającą Ostatnią Wieczerzę, podczas której Chrystus dokonał przemiany swojego ciała i krwi w chleb i wino. To jednocześnie święto ustanowienia Sakramentu Eucharystii i Kapłaństwa. W trakcie mszy świętej księża mają na sobie białe lub złote szaty.
W czasie wielkoczwartkowego nabożeństwa następuje radosne odśpiewanie hymnu „Chwała na wysokości”, po czym wszystkie dzwonki kościelne milkną i aż do Niedzieli Wielkanocnej zastępują je drewniane kołatki.
Najbardziej jednak wymownym znakiem jest gest umycia nóg. Tak jak Chrystus w Wieczerniku umył nogi swoim uczniom, tak kapłan – na znak służby – myje nogi dwunastu wiernym z parafii.
Po mszy Najświętszy Sakrament
przenosi się do miejsca zwanego ciemnicą, gdzie
jest On adorowany przez wiernych.
Świadome i pobożne uczestnictwo w liturgii Wielkiego Czwartku jest przypomnieniem, ale także zobowiązaniem do wdzięczności Chrystusowi za dar Eucharystii i kapłaństwa.
Wielki Piątek
Jest to jedyny dzień w ciągu
roku, kiedy nie odprawia się Mszy św. W kościele
jest cisza, skupienie, czuwanie. W Wielki Piątek oprócz
nabożeństw Drogi Krzyżowej
odbywa się wieczorna liturgia upamiętniająca
śmierć Jezusa na krzyżu (Liturgia Męki
Pańskiej). Nie jest to jednak Msza święta.
Kapłani mają na sobie czerwone szaty,
symbolizujące cierpienie i krew przelaną przez
Chrystusa. Przed rozpoczęciem liturgii kapłan
pada na twarz (tzw. prostracja) przed ołtarzem
na znak ukorzenia się przed Bogiem.
Najważniejszym punktem
uroczystości jest obrzęd
adoracji krzyża przez wiernych. Po
liturgii Najświętszy Sakrament zostaje
przeniesiony do Grobu Pańskiego, gdzie odbywa
się czuwanie.
Zgodnie z kanonami 1251-1252 KPK w tym dniu wszystkich obowiązuje post ścisły – post i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Osoby od 14. do 18. roku życia oraz osoby mające ponad 60 lat są zobowiązane jedynie do wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. Osoby między 18. a 60. rokiem życia powinny zachować nie tylko wstrzemięźliwość, ale również post: trzy posiłki, przy czym tylko jeden do syta, a dwa – lekkie. Z obowiązku tego są zwolnione osoby chore. Kościół zachęca także do przedłużenia postu i wstrzemięźliwości aż do rozpoczęcia liturgii Wigilii Paschalnej w Wielką Noc.
W Wielki Piątek jesteśmy wezwani do trwania przed Chrystusem Ukrzyżowanym. Ten dzień nie powinien mieć charakteru wyłącznie smutnego – Mękę Chrystusa rozważamy przecież w kontekście nadchodzących Świąt Zmartwychwstania. Niemniej jednak Wielki Piątek ma być dniem wyciszenia i skupienia.
Wielka Sobota
W Wielką Sobotę
Kościół powstrzymuje się od sprawowania ofiary
Mszy św., dlatego główny ołtarz pozostaje
obnażony. Przychodzimy do kościoła, by adorować
Chrystusa w Grobie, oraz aby poświęcić pokarmy
na wielkanocny stół. m.in.: jajka
symbolizujące nowe życie,
sól mającą chronić przed moralnym
zepsuciem oraz chleb jako powszednie
pożywienie.
Wieczorem odbywa się Wigilia Paschalna. Składa się ona z czterech części.
Pierwszą stanowi Liturgia Światła: ryt błogosławienia nowego ognia i przygotowania świecy paschalnej, procesja z paschałem do kościoła i śpiew orędzia paschalnego.
Część druga to Liturgia Słowa. Składa się ona przynajmniej z 5 czytań biblijnych (zalecane 9). Proklamację Ewangelii poprzedza śpiew Alleluja, który zabrzmi po raz pierwszy po wielkopostnej przerwie.
Trzecią częścią Wigilii Paschalnej jest Liturgia Chrzcielna. Obejmuje ona poświęcenie wody chrzcielnej, sprawowanie sakramentu chrztu (jeśli są kandydaci) oraz odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych i pokropienie wodą święconą wszystkich zgromadzonych.
Ostatnią część stanowi Liturgia Eucharystii – pierwsza msza św. uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego.
Procesja rezurekcyjna może mieć miejsce bądź bezpośrednio po zakończeniu Wigilii Paschalnej, bądź o świcie, przed poranną mszą św. uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego. Procesja ta jest wyrazem wielkanocnej radości i publicznym ogłoszeniem zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią.
Źródło: http://brewiarz.pl/